“Alla borde få ha ett andrum”

I ett rött Attefallshus på Värmdö skapade sig Anne-Li Wretling en plats dit hon kunde gå för målning, kreativitet och kontemplation. Det blev den ateljé hon alltid drömt om. “Alla borde få ha ett sådant ställe det är så otroligt mycket värt att få ha sin egen yta och sitt eget space, oavsett varför man vill gå undan” säger hon.

Anne-Li Wretling bor tillsammans med sin man Per Andersson i en villa på Värmdö i Stockholm. Precis som Attefallshuset från Enkelrum är också deras villa målad i rött och på tomten har de byggt en stor altan som skapar en bro mellan villan och ateljén. “Attefallshuset har dubbeldörrar så altanen blir som en förlängning av ateljén så jag kan måla ute när vädret tillåter,” berättar Anne-Li.

Inuti ateljén är väggarna vitmålade och det är ljust tack vare de stora fönstren som skapar ett naturligt ljusinsläpp.

‘När jag går in i ateljén känns det väldigt lugnt. Det är ett andrum. Jag har ett ganska intensivt jobb och reser mycket så för mig är det här en oas. Här inne har jag inga datorer och inga jobbgrejer, den här platsen ska vara ren. Ibland går jag ut hit bara för att vara och tanka energi eller för att göra yoga.’

På väggarna hänger Anne-Lis egna målningar, det är fullt av ljus och ljuslyktor, reseminnen och saker som enligt henne själv gör henne väldigt glad och lugn. “Jag har mycket lyktor, inredning i turkosa färger, reseminnen från olika länder i form av stenar och snäckor. Jag har buddhafigurer och andra indiska gudar som till exempel en jättegammal figur av Sarasvati som är konstens gudinna. Jag samlar mina grejer här inne. Mitt staffli och målarutrustningen är såklart här inne tillsammans med massa färger och material. Det är ett varmt rum och inte alls stelt, stänker det någonstans så gör det inget,” säger hon.

E25LOFT hq 1 1200
"Alla borde få ha ett andrum" 1

Anne-Li ville ha en ateljé med mycket rymd och tillsammans med sin man letade de länge innan de hittade vad de sökte, ett E25 med loft.

“Enkelrum hade det hus som vi letade efter då vi ville ha rymd upp i taket. Vi pratade med dem och kunde få till den lösningen som vi ville ha. Med Enkelrum som leverantör fungerade det från dag ett. Min man har sitt kontor hemma och han kunde följa arbetet på nära håll, de har varit superbra och har levererat det de ska och byggarna var helt fantastiska,” säger Anne-Li.

Hon berättar att loftet var tänkt som förvaring för tavlor och tavellister men att hon även tagit upp en madrass dit hon ibland går för att vila eller så drar hon upp musiken i högtalarna och ligger där och lyssnar.

‘Jag har nog inte riktigt fattat det än, hur otroligt privilegierat det är att ha den här platsen för mig själv. Min man får vara härinne men det är inte ett hus där jag vill att folk ska springa i. Min man och jag har utflykt hit ibland, då köper vi en flaska bubbel och tar men vår förrätt hit, tänder ljus och tittar ut på vår trädgård genom de stora fönstren.’

Förutom Anne-Lis man får även deras katter vara inne i ateljén och enligt henne kommer de mer än gärna ut dit. I framtiden har Anne-Li även planer på att göra ett undantag för besökare då hon är sugen på att använda ateljén som utställningslokal. “Jag har lite planer på att ställa ut och skulle kunna använda ateljén som utställningslokal då jag har hängt upp skenor som jag kan hänga tavlor från. Det är många som är intresserade av att se konsten.”

Anne-Li beskriver sin konst som prestationslös. “Min konst är prestationslös, precis som huset. Jag utgår från något som kallas Vedic Art vilket är ett förhållningssätt till konst och livet där man skapar utifrån känsla, glädje och lust. Jag målar inte av saker utan använder färger för att låta saker växa fram och det har hänt att jag lagt ut tavlorna ute i regnet. Det ger så himla mycket att ta sig tiden att skapa, jag har alltid en längtan efter att komma ut till ateljén men jag vet att den alltid står där även om jag inte hinner dit på flera veckor.”

Text: Miriam Lange Bålman